Antara petikan dari buku 'Ayat-Ayat Cinta',
karangan Habiburrahman El-Shirazy

###############################################

Tiba-tiba saja aku berada dalam alam yang tidak pernah kulihat sebelumnya. Dari kejauhan aku melihat istana megah hijau bersinar-sinar. Aku datang ke sana. Aku belum pernah melihat bangunan istana yang luasnya tiada terkira, dan indahnya tiada pernah terpikir dalam benak manusia. Luar biasa indahnya. Ia memiliki banyak pintu. Dari jarak sangat jauh aku telah mencium wanginya. Aku melihat banyak sekali manusia berpakaian indah satu persatu masuk ke dalamnya melalui sebuah pintu yang tiada terbayangkan indahnya.

Kepada mereka aku bertanya, “Istana yang luar biasa indahnya ini apa?” Mereka menjawab, “Ini syurga!” Hatiku bergetar. Dari pintu yang terbuka itu aku boleh sedikit melihat apa yang ada di dalamnya. Sangat menakjubkan. Tak ada kata-kata yang dapat digambarkan. Tak ada fikiran yang mampu melukiskan. Aku sangat tertarik maka aku ikut barisan orang-orang yang satu persatu masuk ke dalamnya. Ketika kaki mahu melangkah masuk seorang penjaga dengan senyum menawan berkata padaku, “Maaf, Anda tidak boleh melalui pintu ini. Ini namanya Babur Rayyan. Pintu khusus untuk orang-orang yang berpuasa. Anda tidak termasuk golongan mereka!” Aku sangat kecewa.

Aku lalu berjalan ke sebelah lain. Di sana ada pintu yang juga sedang penuh dimasuki anak manusia berpakaian indah. Aku mahu ikut masuk. Seorang penjaga yang ramah berkata, “Maaf, Anda tidak boleh melalui pintu ini. Ini Babush Shalat. Pintu khusus untuk orang-orang shalat. Dan Anda tidak termasuk golongan mereka!” Aku sangat sedih. Hatiku kecewa luar biasa.

Aku melihat di kejauhan masih ada pintu. Aku berjalan ke sana dengan harapan dapat masuk melalui pintu itu. Namun ketika hendak masuk seorang penjaga yang wajahnya bercahaya berkata, “Maaf, Anda tidak boleh masuk melalui pintu ini. Ini Babuz Zakat. Pintu khusus untuk orang-orang yang menunaikan zakat. Anda bukanlah golongan dari mereka. Ada banyak pintu. Dan setiap kali aku hendak masuk selalu dicegah penjaganya.

Sampai di pintu terakhir namanya Babut Taubah. Aku juga tidak boleh masuk. Kerana itu khusus untuk orang-orang yang taubatnya diterima Allah. Dan aku tidak termasuk golongan mereka. Aku kembali ke pintu-pintu sebelumnya. Semuanya tertutup rapat. Orang-orang sudah masuk kesemuanya. Hanya aku sendirian di luar. Aku mengetuk-ngetuk pintu bernama Babur Rahmah. Tak ada yang membuka.

Aku hanya mendengar suara, “Jika kau memang penghuni syurga kau tidak perlu mengetuknya kerana kau pasti mempunyai kuncinya. Bukalah pintu-pintu itu dengan kunci syurga yang kau miliki!” Aku menangis sepuas-puasnya. Aku tidak memiliki kuncinya. Aku berjalan dari pintu ke pintu yang lain dengan air mata menitis di sepanjang jalan. Aku putus asa. Aku tergugu di depan Babur Rahmah. Aku mengharu biru pada Tuhan. Aku ingin menarik belas kasihNya dengan membaca ayat-ayat suciNya. Yang kuhafal adalah surah Maryam yang tertera di dalam Al-Quran. Dengan mengharu biru aku membacanya penuh penghayatan.

Selesai membaca surat Maryam aku teruskan surah Thaha. Sampai ayat sembilan puluh sembilan aku berhenti kerana Babur Rahmah terbuka perlahan. Seorang perempuan yang luar biasa anggun dan sucinya keluar mendekatiku dan berkata,

“Aku Maryam. Yang baru saja kau sebut dalam ayat-ayat suci yang kau baca. Aku diutus oleh Allah untuk menemuimu. Dia mendengar haru biru tangismu. Apa yang kau mahu?”

“Aku ingin masuk syurga. Bolehkah?”

“Boleh. Syurga memang diperuntukkan bagi semua hambaNya. Tapi kau harus tahu kuncinya?”

“Apa itu kuncinya?”

“Nabi pilihan Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam telah mengajarkannya berulang-ulang. Apakah kau tidak mengetahuinya?”

“Aku tidak mengikuti ajarannya.”

“Itulah salahmu.”

“Kau tidak akan mendapatkan kunci itu selama kau tidak mahu tunduk penuh ikhlas mengikuti ajaran Nabi yang paling dikasihi Allah ini. Aku sebenarnya datang untuk memberitahukan kepadamu kunci masuk surga. Tapi kerana kau sudah menjaga jarak dengan Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam, maka aku tidak diperkenankan untuk memberitahukan padamu.”

Bonda Maryam lalu membalikkan badan dan hendak pergi. Aku terus memeluknya dan bersimpuh di kakinya. Aku menangis tersedu-sedu. Memohon agar diberitahu kunci syurga itu. “Aku hidup untuk mencari keredhaan Tuhan. Aku ingin masuk syurga hidup bersama orang-orang yang beruntung. Aku akan melakukan apa saja, asal masuk syurga. Bonda Maryam, tolonglah aku. Berilah aku kunci itu!. Aku tidak mahu rugi selama-lamanya.” Aku terus menangis sambil menyebut-nyebut nama Allah.

Akhirnya hati Bonda Maryam luluh. Dia duduk dan menggosok-gosok kepalaku dengan penuh kasih sayang,
“Maria dengarkan baik-baik! Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam, telah memberi petunjuk mengenai kunci masuk syurga. Dia bersabda, ‘Barangsiapa berwudhu dengan baik, kemudian mengucapkan: Asyhadu an laa ilaaha illallah wa asyhadu anna Muhammadan abduhu wa rasuluh (Aku bersaksi tiada Tuhan selain Allah dan aku bersaksi sesungguhnya Muhammad adalah hamba dan utusanNya) maka akan dibukakan delapan pintu surga untuknya dan dia boleh masuk yang mana ia suka!’

Jika kau ingin masuk syurga lakukanlah apa yang diajarkan olah Nabi pilihan Allah itu. Dia nabi yang tidak pernah bohong, dia nabi yang semua ucapannya benar. Itulah kunci syurga! Dan ingat Maria, kau harus melakukannya dengan penuh keimanan dalam hati, bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad utusan Allah. Tanpa keimanan itu, yang kau lakukan sia-sia. Sekarang pergilah untuk berwudhu. Dan cepat kembali kemari, aku akan menunggumu di sini. Kita nanti masuk bersama. Aku akan membawamu ke syurga Firdaus, tempat para anbiya, syuhada, shalihiin, dan orang-orang yang dimuliakan Tuhannya!”

Setelah mendengar nasihat dari Bonda Maryam, aku lalu pergi mencari air untuk wudhu. Aku berjalan ke sana kemari namun tidak juga menemukan air. Aku terus menyebut nama Allah. Akhirnya aku terbangun dengan hati sedih. Aku ingin masuk syurga. Aku ingin masuk syurga. Aku ingin ke sana, Bonda Maryam menungguku di Babur Rahmah.

###############################################

0 ulasan