Beberapa petikan dari buku 'La Tahzan',
karangan Dr. 'Aidh Bin Abdullah Al Qarni.

###############################################

Yakinilah bahawa anda tetap mulia bersama para penerima cubaan!


Sungguh, betapa banyaknya penderitaan yang terjadi, dan betapa banyak pula orang-orang yang sabar menghadapinya. Maka anda bukan hanya satu-satunya orang yang mendapat cubaan. Bahkan mungkin saja penderitaan atau cubaan anda tidak seberapa bila dibandingkan dengan cubaan orang lain.


"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh mala petaka dan kesengsaraan serta digoncangkan (dengan bermacam-macam dugaan)" Al-Baqarah:214


Solat... solat...
solat...

"Wahai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat"
Al-Baqarah:153

Jika anda diliputi ketakutan, dihimpit kesedihan, dan dicekik kerisauan, maka segeralah bangkit untuk melakukan solat, nescaya jiwa anda akan kembali tenteram dan tenang. Sesungguhnya, solat itu-dengan izin Allah-sangatlah cukup untuk menyirnakan kesedihan dan kerisauan.


Setiap kali dirundung kesedihan dan kegelisahan, Rasulullah s.a.w selalu meminta kepada Bilal bin Rabbah: "Tenangkanlah kami dengan solat, wahai Bilal" (al-Hadith). Begitulah, solat benar-benar merupakan penyejuk hati dan sumber kebahagiaan bagi Rasulullah s.a.w


Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung


Meneragkan semua perkara kepada Allah, bertawakkal kepadaNya, percaya sepenuhnya terhadap janji-janjiNya, redha dengan ketentuanNya, berbaik sangka kepadaNya, dan menunggu dengan sabar akan pertolongan dariNya merupakan buah keimanan yang paling agung dan sifat paling mulia dari seorang mukmin.


Dan ketika seorang hamba tenang dan yakin bahawa apa yang terjadi itu baik baginya, dan ia menggantungkan setiap permasalahannya hanya kepada Rabbnya, maka ia akan mendapatkan pengawasan, perlindungan, pencukupan serta pertolongan dari Allah.


Ketika Nabi Ibrahim a.s dilempar ke dalam kobaran api, baginda mengucapkan, "Hasbunallah wa ni'mal wakil", maka Allah pun menjadikan api yang panas itu dingin seketika.


"Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung. Maka mereka kembali dengan nikmat dan kurnia (yang besar dari) Allah, mereka tidak mendapat bencana apa-apa, mereka mengikuti keredhaan Allah. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar"
(Ali-Imran:173-174)

Manusia tidak akan pernah mampu melawan setiap bencana, menaklukkan setiap derita, dan mencegah setiap mala petaka dengan kekuatannya sendiri. Sebab, manusia adalah makhluk yang sangat lemah. Mereka akan mampu menghadapi semua itu dengan baik hanya bila bertawakkal kepada Rabbnya. Kerana, jika tidak demikian, jalan keluar mana lagi yang akan ditempuh manusia yang lemah tak berdaya ini saat menghadapi ujian dan cubaan?


Wahai orang yang ingin menyedarkan dirinya, bertawakallah kepada Yang Maha Kuat dan Maha Kaya yang kekuatan amat besar ada padaNya. Jadikanlah "Hasbunallah wa ni'mal wakil" sebagai zikir dan kata-kata yang tulus yang selalu menyelimuti langkah hidup Anda.


"Dan cukuplah RabbMu menjadi Pemberi Petunjuk dan Penolong" (Al-Furqan:31)


Katakanlah: 'Berjalanlah di muka bumi!'


Di antara perkara yang dapat melapangkan dada dan melenyapkan awan kesedihan dan kesusahan adalah dengan berjalan menjelajah negeri dan membaca 'Buku Penciptaan' (Bumi) yang terbuka lebar ini untuk menyaksikan bagaimana pena-pena kekuasaan menuliskan tanda-tanda keindahan di atas lembaran-lembaran kehidupan. Betapa tidak, kerana anda akan banyak menyaksikan taman, kebun, sawah dan bukit-bukit hijau yang indah mempersona.


Keluarlah dari rumah, lalu perhatikan apa yang ada di sekitar anda, di depan mata anda, dan di belakang anda! Dakilah gunung-gunung, jamahlah tanah di lembah-lembah, panjatlah batang-batang pepohonan, teguklah air yang jernih, dan ciumkanlah hidungmu atas bunga mawar! Pada saat-saat yang demikian itu, anda akan menemukan jiwa anda yang benar-benar merdeka dan bebas seperti burung yang berkicau melafazkan tasbih di angkasa kebahagiaan. Keluarlah dari rumah anda, tutup kedua mata anda dengan kain hitam, kemudian berjalanlah di bumi Allah yang sangat luas ini dengan sentiasa berzikir dan bertasbih.


"Dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): Ya Rabb kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab api neraka" (Ali-Imran:191)


Sabar itu Indah


Bersabar merupakan ciri orang-orang yang menghadapi pelbagai kesulitan dengan lapang dada, kemahuan yang keras, serta ketabahan yang besar. Kerana itu, jika kita tidak bersabar, maka apa yang bisa kita lakukan?


Bersabarlah kerana Allah! Seberapa pun besar permasalahn yang anda hadapi, tetaplah bersabar. Kerana kemenangan itu sesungguhnya akan datang bersama dengan kesabaran. Jalan keluar datang bersama kesulitan. Bukankah dalam setiap kesulitan itu ada kemudahan? (Surah Al-Insyirah)

"Innallaha ma'as sabirin"
(Sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar) (Al-Qur'an)

###############################################


2 ulasan

  1. emiazus // 4 Jun 2008 4:27 PTG  

    kata-kata itu sungguh indah...sungguh tenang hati membacanya...terima kasih kerana sudi berkongsi setiap kata-kata itu...

  2. koma noktah // 7 Mac 2013 3:06 PTG  

    assalamualaikum. saya tertarik dgn kata-kata ini. mohon untuk saya masukkan dalam karangan saya ya. sedikit. namun cukup :) jazakalla