Sumber di blog ( www.themalaypress.blogspot.com )


"Mana ko dapat tu, Imam Syafie penghulu segala imam?" Soal seorang kenalan dalam masa menyembang tentang masalah umat Malayu di Malaya tercinta ini.

Soalan sebegini sememangnya menarik, tetapi payah hendak dijawab oleh 'orang awam' seperti penulis. Masalahnya bukan apa, sebabnya penyataan itu 'tiada dalam Al-Quran atau pun hadis', jadi sudah dikira macam mengada-ngadakan cerita pulak. Hendak buka Al-Quran dan Hadis, kita pun bukannya pakar, kang tersalah sedut kang lain pulak jadinya.

Oleh kerana tidak mahu menimbulkan fitnah yang berpanjangan dan demi kebaikan para pembaca, disini penulis sertakan sebuah buku karangan H Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki berkenaan Imam Syafie. Jadi bukanlah penulis sengaja melebih-lebihkan cerita keunikan umat Malayu yang bermazhab Syafie, tetapi hakikatnya, kelebihan Imam Syafie itulah yang menjadikan keberuntungan kepada umat Malayu yang mengikutnya dan bukanlah sebaliknya.

Berkenaan dengan tajuk 'penghulu' tersebut silalah rujuk kepada guru-guru yang mempunyai nasab yang lengkap dan boleh dipercayai hulu dan pangkalnya. Terkadang ada juga yang berguru Agama Islam dengan Tok Guru omputih fahaman Orientalis, jadi susahlah sikit, takut-takut tidak ada berkat, yang kita tidak mahu itu ilmu yang tiada berkat. Cakap pandai, tetapi kosong, maka rugilah kita yang mendengar dan beramal dengannya.

Yang bercakap banyak dalam tele tu, belum bertemu ruas...gamaknya.

Sedikit mengenai nasab Imam Syafie:
Beliau adalah Abu Abdullah Muhammad bin Idris bin al-Abbas bin Uthman bin Syafi'e bin al-Saib bin Ubaid bin Abdul Yazid bin Hasyim bin Abdul Mutthalib bin Abdul Manaf bin Qusai al-Quraisyi al-Muthalibi Al-Syafi'e. Pertemuan nasab beliau dengan Rasullullah s.a.w adalah pada datuknya yang keempat iaitu Abdul Manaf.

Sedikit dari mutiara kata Imam Syafie:
"Barang siapa tidak menyenangi ilmu bererti tidak akan ada kebaikan pada dirinya. Oleh itu jangan sampai ada diantara anda dan dia saling kenal-mengenal dan menjadi teman".

"Sebagaimana mata mempunyai batasannya, begitulah dengan akal yang juga mempunyai ruang lingkup yang terbatas"

"Wahai Rabi', tuntutlah ilmu walaupun di negeri China"

Sedikit sedutan dari buku diatas:
"Janganlah kalian mencela orang-orang Quraisy kerana ilmu salah seorang daripada ulamanya bakal memenuhi seluruh alam ini" (H.R Baihaqi, Abu Daud dan Hakim)

"Cintailah Arab kerana tiga perkara: Kerana saya orang Arab, Al-Quran berbahasa Arab dan pertuturan Ahli Syurga dengan Bahasa Arab."

"Ya Salman, janganlah engkau membenciku kerana nanti menyebabkan engkau akan terpisah dari agamamu." Jawab Salman: "Wahai Rasullullah, bagaimana mungkin saya membencimu sedangkan engkau menyebabkan kami mendapat hidayat".

Sabda Rasullullah: "Jangan engkau membenci Arab, kerana kalau engkau membenci Arab bererti engkau membenci diriku". (H.R Ahmad bin Hambal, Tarmizi, Hakim, Tabrani dan Abu Nu'aim)

Imam Syafie di Yaman.
Sebelum ke Baghdad, Imam Syafie mengembara ke Yaman. Kerana baginya di Yaman terdapat sebilangan besar Ulama besar yang merupakan anak murid kepada Imam Ibnu Juraij yang wafat pada 150 Hijrah.

Imam Syafie yang pada awalnya tidak berkemampuan ke Yaman akhirnya berjaya ke sana setelah bertemu dengan seorang lelaki keturunan bani Abdul Muttalib di Mekah, yang menjadi gabenor disalah satu wilayah dalam negeri Yaman.

Di Yaman, setelah mengetahui hal kepintaran dan keperibadian Imam Syafie, Gabenor itu telah telah menawarkan jawatan tinggi dalam hal ehwal hukum syarak di negerinya. Imam Syafie telah menyambut baik tawaran tersebut dan telah bekerja di suatu tempat bernama Najran.

Disamping berguru dengan beberapa Ulama tersohor di Yaman, Imam Syafie juga telah berkahwin dengan Hamidah bin Nafi iaitu cucu Sayidina Uthman bin Affan dan dari perkahwinan itu beliau mendapat tiga orang anak. Seorang bernama Abu Uthman Muhammad bin Muhammad bin Idris yang kemudiannya menjadi qadi di Halab (Aleppo) Syam, dua orang lagi perempuan bernama Fatimah dan Zainab.

Sewaktu di Yaman beliau di fitnah dan akhirnya di bawa ke penghadapan Khalifah Harun al-Rasyid di Baghdad kerana dituduh berkomplot bersama-sama golongan Alawiyin untuk mengembalikan pemerintahan kepada keluarga Sayidina Ali, dan dituduh untuk melakukan [huru-hara] menjatuhkan kerajaan Bani Abassiah. Oleh kerana kepandaiannya berdialog dan berhujah di hadapan Khalifah Harun al-Rasyid akhirnya beliau hanya dihukum penjara sahaja. Waktu itu beliau dikatakan berumur 34 tahun.

Sewaktu didalam penjara di Baghdad, Imam Syafie bermimpi:

"Suatu malam ketika saya dalam penjara di Baghdad, saya telah bermimpi didatangi oleh Sayidina Ali ra. Sayidina Ali ra. telah duduk dihadapan saya. Beliau telah memecat cincin yang dipakainya, dan kemudian menyarungkannya ke tangan saya.

Saya telah menceritakan tentang mimpi saya tersebut kepada Imam Muhammad bin Hassan dan meminta beliau supaya mencari seseorang yang handal dalam ta'bir mimpi. Apabila penta'bir mimpi datang, saya telah menceritakan kepadanya tentang mimpi tersebut."

Katanya "Jika benar mimpi tuan guru itu, suatu hari nanti segala pandangan dan pendapat tuan guru akan tersebar dan diamalkan di seluruh pelosok dunia dimana sahaja sampainya dan tersebarnya nama Sayidna Ali RA."- (Imam Baihaqi meriwayatkan dari Imam al-Rabi')

Imam Syafie dibebaskan dari penjara dan Khalifah Harun al-Rashid mengetahui bahawa Imam Syafie berbangsa Quraish dari keturunan bani Abdul Muttalib dan sebelum ini beliau di fitnah. Imam Syafie telah dipandang tinggi oleh khalifah, ini dapat dibuktikan bila mana suatu ketika beliau ditawarkan jawatan qadi dan kadang-kadang dijemput menghadap khalifah semata-mata untuk memberi nasihat dan tazkirah kepada khalifah.

Mimpi berjumpa Rasulullah s.a.w
Imam Syafie berkata: "Saya pernah bermimpi berjumpa dengan Rasulullah s.a.w sebelum saya baligh lagi. Baginda telah bersabda kepada saya: " Wahai anak!" Saya jawab: "Labbaika ya Rasulullah!"

Tanya Baginda: "Dari mana asal keturunanmu?" Saya menjawab: "Dari keturunanMu." Baginda menambah: "Sila dekatkan diri kamu ke sini." Kemudian Baginda mengambil air liurNya dan saya pun membuka mulut saya. Lalu baginda menyapukan air liurNya tadi ke lidah, mulut dan kedua bibir saya, lantas Baginda bersabda: "Pergilah kamu, semoga Allah s.w.t memberkatimu".

Setelah itu saya tidak pernah lagi terkeliru dalam hal membaca dan menghafal Hadis mahupun syair atau sastera.

Abu Hassan al-Syafie berkata "Aku telah bermimpi berjumpa Rasulullah s.a.w Aku bertanya "Wahai Rasulullah, ganjaran apa yang seharusnya diberikan kepada Imam Syafie terhadap ucapan Salawat dan Salamnya yang terdapat dalam kitab al-Risalah (Wa Solallahu'ala Muhammad Kullama Zakarahul Zakirun, waghafala'an zikrhil Ghafilun)." Rasullullah menjawab: "Sebagai balasannya, dia dibebaskan dari hisab."

Jadi tuan-tuan sekalian, walau bagaimana sekalipun sejarah kita diubah dan dan digodam oleh orientalis, umat Malayu masih lagi beruntung besar kerana masih menjadi pengikut Nabi Muhammad s.a.w yang setia dari zaman dahulu sampailah sekarang. Oleh itu disamping kita mencari asal-usul sejarah realiti bangsa yang telah digelapkan, jangan pula sampai hati kita digelapkan oleh anasir-anasir lain yang lebih berbahaya yang tidak membawa kita diatas landasan yang telah digariskan imam-imam terdahulu yang bersusur galur dan diakui sampai ke Rasullulah S.A.W

Juga berterima kasihlah kita tidak terhingga kepada sultan-sultan (Khalifah) dan ulama-ulama yang berjiwa panglima yang terdahulu mempertahankan aqidah umat Malayu Islam di No-San-Ta-Ra ini dengan bersungguh hati. Samada melalui jalan dakwah atau atas jalan perang fisabillah mempertahankan agama Allah. Dalam segala hal, soalnya pegangannya hati itulah yang akan diambil kira dipenghujungnya kelak. Hakikatnya, itulah realitinya sejarah ini dan itulah benteng terakhir umat Islam di Malaya hari ini.

2 ulasan

  1. T H E . M A L A Y . P R E S S // 20 Oktober 2011 pada 9:41 PTG  

    Salam.

    Terharu bila ada yang mengambil topik ini untuk diletakkan di blog.

    thanks for tagging.

    HAB
    TheMalayPress.

  2. mohd kamarul ariffin // 12 Julai 2013 pada 11:25 PG  

    mohon save artikelnya...assalamualaikum. .