Ayat Seribu Dinar, bagaimana ayat ini boleh menjadi ayat seribu dinar. Mengikut cerita, ia adalah ayat yang diajar oleh jin laut kepada seorang pedagang untuk mendapat laba yang banyak dalam perniagaan. Pengerasnya ialah wang 1,000 dinar. Sudah dibayar maka dia pun dapat ayat itu. Dan bila diamalkan ternyata berhasil. Saudagar itu jadi kaya-raya. Itu serba sedikit latarbelakang ayat ini.

Mari kita lihat, pertama siapa yang ajar ayat ini? ialah seekor jin. Kedua pengerasnya 1,000 dinar. Ketiga amalan ayatnya. Ketiga-tiga perkara ini telah melanggar Syarak. Kamu dilarang belajar dengan jin atau bersekutu dengannya. Pengeras itu bermaksud persetujuan menjadikan diri menjadi hambanya. Dan apabila beramal kamu berserta dengannya. Jadi buat apa nak amal ayat ini, kalau bertujuan sebagai pelaris. Dengan tujuan utama nak beramal dah jadi perkara syirik pula?. Ayat lain kan ada contohnya surah al-Waqiah, ad-Dhuha, Alam Nasyrah semua itu ayat untuk keluar dari kesukaran rezeki, hutang dan kesukaran hidup. Atuk dah pesan, kalau nak beramal apa-apa sekali pun kena tahu asal usulnya guru yang perturunkan ilmu itu, guru itu mestilah berwasilah dan rabitah baru diiktiraf.

Dahulu atuk baca dalam kitab milik guru atuk. Pernah juga atuk tanyakan perkara itu kepada beberapa orang guru yang lain dan mereka memberikan jawapan yang sama. Pada satu ketika apabila atuk sendiri beramal dengan ayat ini, maka jin yang dimaksudkan itu sememangnya hadir di hadapan atuk. Ia adalah dari keturunan Jin Ifrit yang sangat jahat dengan pelbagai muslihat untuk menipu kita, lalu atuk halau dia dan berhenti beramal ayat itu.

Jadi fikirkanlah, kalau kita tak tahu dan tak kenal mereka, apa akan terjadi kepada kita? buta-buta akan ditipu olehnya. Penipuannya ialah apabila kita beramal ayat ini ia akan hadir dengan "sangkaan" seolah-olah sebab beramal, maka dapat rezeki, walhal dia lah dalangnya. Maka manusia yang bodoh itu akan selamanya "ditunggangi" bagi beramal ayat tersebut, bukan kerana Allah. Tetapi kerana duit, yang didatangkan oleh jin berkenaan. Tak secara langsung kamu "bertuhankan jin" itu. Sekarang nampak tak muslihatnya.

Ini adalah kerana pengambilan ayat itu tidak daripada guru yang berwasilah dan berabitah kepada Rasulullah s.a.w. Ia mendatangkan masalah besar kerana tak tahu siapa yang beri ayat itu, atau belajar dari buku, atau dengar cakap orang. Maka putuslah sanad ayat tadi, justeru batal lah ilmunya. Jadi berhati-hati jika mahu beramal ayat-ayat dari al-Quran.

Wallahu a'lam.

0 ulasan