Apa yang kamu belajar sama ada di sekolah mahupun di universiti atau di dalam madrasah.. di peringkat awal hanyalah sebagai "panduan awal saja". Tetapi selepas itu, adalah menjadi kewajipan setiap umat manusia itu untuk mencari "punca segala ilmu". Iaitu tidak lain dan tidak bukan adalah dari Baginda Rasulullah s.a.w. Kerana Allah telah "REDHA" hanya kepada dia sunahtullah harus kita sambut, barulah ilmu dan amal itu akan diiktiraf oleh Allah swt sama ada ilmu zahir atau ilmu batin, dunia akhirat.

Kenapa? kerana Iblis akan masuk di kesemua ruang yang terbuka di antara ilmu-ilmu itu kemudian akan merosakkan amalan umat itu sendiri. Bagaimana caranya? ia akan duduk pada setiap ilmu yang tiada Wasilah dan Rabitahnya. Wasilah bermaksud dari tangan ke tangan hingga menyampai ke tangan Rasulullah s.a.w. Rabitah adalah tambatan hati yang kukuh tidak boleh dirungkai lagi, kepada baginda.

Justeru tiada siapa wa'ima Raja Iblis, Izazil laknatullah sekali pun tidak mampu merungkainya kerana di setiap ruang dan waktu di dalam ilmu itu akan berdiri Rasulullah s.a.w itu sendiri sebagai WALI (penjaga) dan saksi (juga di panggil syafa’at) di hadapan Rabuljalil esok kepada kamu sebagai "anak muridnya". Dialah yang akan memberi jaminan itu kerana kamu mengambil segala ruang Ilmu dan amal yang beliau wariskan itu. Itulah sebab utama kenapa Ilmu dan amal itu harus menyampai wasilah dan rabitahnya kepada Rasulullah s.a.w.

Wallahu a'lam.

0 ulasan